Gastgezin - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maaike Heeres. - WaarBenJij.nu Gastgezin - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maaike Heeres. - WaarBenJij.nu

Gastgezin

Blijf op de hoogte en volg Maaike Heeres.

09 Maart 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Het leven in het gastgezin is erg aangenaam, ze zijn bijzonder vriendelijk, behulpzaam en hartelijk, grote interesse wat we doen en hoe het in ons land gaat. We krijgen goed en gevarieerd eten, het ontbijt bestaat uit witte broodjes en of stokbrood met jam of pindakaas daarnaast corn-flakes met melk of warme pap, pannenkoek of een fruitshake of vruchtenbowl. De lunch bestaat altijd uit een pasta met saus of rijst dit nemen we mee naar ons werk en dat eten we koud. ’s Avonds om 20.00 de warme maaltijd er is altijd een verse salade (sla met tomaat, uien, olijven, avocado’s en een lekkere dressing) injerra en wit brood, daarnaast gekookte in partjes gesneden aardappelen of aardappel puree met maïs , sperzieboontjes, rode biet, worteltjes, een pasta of rijst met saus (kan erg pittig zijn) en rundvlees, opgerolde pannenkoek met groente en soms als toetje yoghurt met verse aardbei/kersen of flensjes. Het gezin bestaat uit vader, moeder en drie kinderen een zoon (Gebriël) 14 jaar, dochter (Dagmawit) 12 jaar en een dochter (Tamir) 7 jaar, de kinderen kunnen goed studeren (worden ’s avonds door moeder overhoord) en gaan naar een privé school. De gastheer (Molla) is technisch geoloog, de gastvrouw (Aster) is bioloog alle twee beheersen ze de Engelse taal en ook de kinderen krijgen Engelse les op school. Dan woont er ook nog een made (meid) een jonge vrouw (Tola) die altijd heerlijk voor ons kookt en de was voor ons doet (straks weer wennen: bedenken wat we moeten eten, koken en de was doen) tegen een kleine vergoeding dit stuurt ze naar haar familie op het platteland, ze heeft kost en inwoning en gaat ook naar school en daarnaast hebben ze nog een werkster. Voor Ethiopische begrippen heeft dit gezin het goed. De woning ligt in het moderne gedeelte van de stad hier zijn winkeltjes, cafetaria’s en internetcafés. De woning is vanaf de straat niet te zien en is afgesloten met een gate (poort), als je door de poort gaat kom je op een binnenplaats vervolgens loop je door een steeg met links de woning en rechts (straatkant) de cadeaushop van de gastvrouw en zo kom je achter de woning. De woning bestaat uit twee gebouwen, het hoofdgebouw met daarin de woonkamer, keuken (hier word niet gekookt) drie slaapkamers (het gezin slaapt met z’n allen op één slaapkamer de overige slaapkamers voor vrijwilligers en of gasten) en twee badkamers. Op dit moment verblijven er vijf vrijwilligers bij het gezin. Achter het huis het tweede gebouw met vier kamers (service rooms) naast elkaar, één daarvan is onze kamer, er is een studie kamer, tv kamer en een kamer voor de made waar ook gekookt word. Er word veel op de grond gedaan zoals de afwas en het wassen (alles met de hand). ’s Morgens krijgen we ons ontbijt in de kleine keuken en ’s avonds de warme maaltijd in de woonkamer meestal eet de gastheer met ons mee, de gastvrouw en kinderen eten in de kamer van de made. In de woonkamer hebben we vaak na de warme maaltijd een koffie ceremonie, dit neemt wel een paar uur in beslag.
Op de derde verdieping van het kindertehuis zijn een aantal slaapkamers een woonkamer en een woonkeuken. In de woonkamer kunnen wij lunchen en daar verblijven ook de ouders na de kennismaking met hun adoptiekindje. De slaapkamers worden geregeld gebruikt als logeeradres voor vrijwilligers/ buitenlanders die kunnen gratis overnachten mits ze meehelpen in het kindertehuis. Afgelopen weken mensen ontmoet uit Denemarken, Canada, Amerika en Nieuw-Zeeland dit is prettig en bovendien erg afwisselend. Vorige week kennis gemaakt met twee Ierse echtparen die hun adoptie kindje kwamen halen, erg emotioneel om het van zo dichtbij mee te mogen maken. De ouders moeten na een paar dagen naar de rechtbank voor het geboortebewijs en enkele vragen beantwoorden als dit positief is mogen ze het adoptiekindje meenemen naar waar ze tijdelijk verblijven en vervolgens moeten ze op o.a. visum en paspoort wachten en uiteindelijk naar hun land vertrekken, dit kan één tot enkele weken duren. Afgelopen donderdag is er een baby binnen gebracht naar schatting vijf á zes dagen oud want de navelstreng was er nog niet af. Door de politie op straat gevonden ze hebben hem de naam Fosi (moslim naam) gegeven het jongetje is onderzocht door Antje en Oliver en blijkt gezond en weegt ongeveer 2700 gram. Na binnenkomst werd hij grondig gewassen en in bed gestopt met de fles in de mond, gelukkig was er nog één van de vrijwilligsters en die heeft hem bij zich genomen en het flesje gegeven en geknuffeld dat was wat hij nodig had. De volgende dag proberen duidelijk te maken dat hij om de drie uur een flesje moet met max. 60 cc, laten boeren en zonder kussen in z’n bedje. Ben benieuwd na het weekend! Veel baby’s spugen veel doordat ze liggend en teveel voeding krijgen en ze niet kunnen boeren omdat ze altijd op de rug in de bedjes liggen.
Vorige week zaterdag in de buurt van Addis een wandeling gemaakt dit viel een beetje tegen omdat de afstand niet zo groot was en wij dachten lekker door de bossen te wandelen maar dit werd ons door een Ethiopische vrouw in gebarentaal afgeraden de kans was namelijk erg groot dat je beroofd zou worden, toen was de beslissing gauw genomen. Wel weer een mooi stukje natuur gezien en door kleine gehuchtjes gewandeld, het blijft interessant. Na voorzien te zijn van het nodige vocht zijn we nog een stuk door Addis gewandeld het ene moment wandel je door best wel een modern gedeelte van de stad vervolgens neem je een zijstraatje en loop je weer door een krottenwijk. Midden op straat een vuilnisbelt, mensen zitten en liggen langs de snelweg niks is te gek en je raakt er min of meer aan gewent.
8 Maart is het internationale vrouwendag wij waren uitgenodigd door de organisatie waar één van de vrijwilligers werkzaam is. Er waren vrouwen die d.m.v. een microkrediet van de organisatie een bedrijfje opgericht hadden en het meest succesvolst waren kregen een oorkonde. De vrouwen die een belangrijke functie hadden werden benoemd zoals de eerste vrouwelijke piloot, de eerste vrouw die in het parlement werd gekozen enz. Er werd geld ingezameld voor de slachtoffers van de brand kort geleden waarbij zo’n 45 huisjes waren verwoest. Een vrouw deed haar verhaal dat ze met haar acht kinderen op tijd kon vluchten en dat ze geluk hadden gehad, het was erg emotioneel en doodstil toen ze aan het woord was. Jong, oud man of vrouw iedereen had de tranen in de ogen. Ook werd er nog een toneelstukje opgevoerd en voor ons als gast werd het in het Engels vertaald. Het was erg bijzonder om het mee te maken, er was live muziek we hebben gedanst en dat werd heel erg gewaardeerd na afloop geven ze een kus op je hand en omhelzen je, prachtig gewoon.
Geregeld zijn wij met de vrijwilligers op stap iedere week neemt er wel iemand afscheid en dat doen we dan in de vorm van een etentje. Bijkletsen en plannen maken voor het weekend. Als alles meezit gaan Antje en ik over twee weken een week op reis en wel naar de Omo vallei in het zuiden om daar de stammen te bezoeken! Een lieve groet uit Addis en o ja het was vandaag 28 graden!
Ps. hoop dat het ook lukt met de foto’s

• 09 Maart 2013 - 22:05

Gerrit:

Zo, dat is weer een mooi verhaal. Gelukkig gaat het met de gezondheid weer wat beter en mooi dat jullie bij al die mooi dingen betrokken worden. Sterkte weer en zet 'm op. X Gerrit.

• 10 Maart 2013 - 10:15

Thea:

leave maaike

Wij zitten hier aan de koffie op zondagochtend,het heeft gesneeuwd gevoelstemp -6.Dan lees je weer prachtige verhalen wat en hoe jullie het allemaal meemaken.
    Eigenlijk dichtbij en zo'n andere cultuur en armmoedig,wat hebben wij het hier vreselijk goed!!!
    Wat bijzonder,jij kunt het ook zo mooi vertellen,het is net of loop je mee.Top Maaike!!!
    Wat goed dat jullie dit doen,een ervaring om nooooooooooooit te vergeten.
    Geweldig!!!

Liefs van Thea

• 10 Maart 2013 - 10:22

Gerrit:

Hoi, mooie foto's weer maar waar slapen jullie nu?
    X Gerrit.

• 10 Maart 2013 - 13:53

Gretha:

Wat een mooi verslag weer Maaike.Ben een beetje jaloers op al die leuke dingen die je meemaakt. Ook de foto's laten goed zien hoe het er aan toegaat. Gerrit vraagt zich zo langzamerhand af hoe jullie daar lekker slapen. Willem denkt veilig tussen twee grote negers in. Zou ik ook niet op de foto zetten . Ha ha . Geniet ze maar weer deze week en we zien uit naar jullie volgende verslag. Liefs Gretha

• 10 Maart 2013 - 14:49

Maaike Mesdag:

Hallo Maaike,

wat een mooie ervaring om daar het dagelijks leven zo mee te maken en er te kunnen werken, een verrijking van je leven, lijkt me. En erg leuk dat we je belevenissen zo te kunnen volgen! Van mijn moeder de hartelijke groeten, ze leest je verslagen met veel enthousiasme maar zelf reageren lukte nog niet. Dus breng ik haar groeten maar over. Van ons ook de hartelijke groeten natuurlijk!
    Maaike

• 16 Maart 2013 - 19:53

Aleida:

Hoi Maai, wat binne de fotos ek mooi en sokke prachtige berntsjes.
    Sukses fierder en aan st in goeie reis.

• 18 Maart 2013 - 22:29

Akke:

hoi Maaike

wat weer een mooie foto,s. je valt wel op met dt blonde haar.
    leuk dat jullie samen zoveel mooie en goede dingen daar mogen en kunnen doen
    Wat beleven jullie toch enorm veel.
    We kijken uit naar het volgende verhaal en doe voorzichtig!!
    veel lfs Henk Akke en kids

• 19 Maart 2013 - 17:24

Toos Ten Haken:

Hoi Maaike,
    Wat een prachtige verhalen! Vind het erg leuk voor je dat je dit aan het doen bent!
    Ook natuurlijk samen met Antje, geweldige tijd. Geniet ervan want het is zo bijzonder!
    Hartelijk groet van ons!
    Toos

• 19 Maart 2013 - 20:50

Lenie Dooper:

Hoi Maaike

Vanmiddag sprak ik Thea en die vertelde mij van jou Reis naar Afrika. Zit nu op jou site en las jou bijzondere verhalen! Heel indrukwekkend.
    Addis Abeba is natuurlijk enorm groot maar wie weet zegt het huis Alemachen jou iets??
    Mijn schoonzus en zwager wonen nl. in Addis Abeba en Diny ( schoonzus) wekt in dit tehuis.
    Het is een revalidatie huis voor gehandicapte kinderen.
    Wie weet, soms is de wereld maar klein.

Maaike , geniet van deze bijzondere ervaring!

Vriendelijke Groet lenie Dooper

• 21 Maart 2013 - 08:50

Feikje:

Hoi Maaike,

wat weer super om jou verhaal te lezen
    groetjes feikje