Marcato - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maaike Heeres. - WaarBenJij.nu Marcato - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maaike Heeres. - WaarBenJij.nu

Marcato

Blijf op de hoogte en volg Maaike Heeres.

21 Maart 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Zaterdag 9 maart met z’n zessen (vrouwendag) naar de Mercato geweest het is de grootste openluchtmarkt van Afrika en werkelijk alles is hier te koop: Kleding, potten, pannen, groente, fruit, gereedschap, toiletartikelen, matrassen, meubels enz. enz. De markt is voor ons op het eerste gezicht tamelijk onoverzichtelijk maar gelukkig is Aster (vrouw van het gastgezin) mee en die weet alles te vinden. Er zijn allemaal stalletjes en massa’s mensen, er zijn ook nieuwe grote gebouwen met daarin allemaal winkeltjes en dat doet ons denken aan de zwarte markt in Beverwijk. We hebben allemaal een traditionele koffiepot gekocht en de nodige souvenirs, thee, kruiden en sjaals. De Mercato is erin de eerste plaats voor de Ethiopiërs zelf. Zowel toeristen als Ethiopiërs dingen stevig af, niets kost wat het kost. Aster weet de prijzen we hebben goed onderhandeld en goeie zaken gedaan het was de moeite waard, na afloop Aster op een lunch getrakteerd het was een gezellig uitje. Zaterdagavond met het thuisfront skypen dit doen we in een hotel ( wifi) op 20 min. loopafstand van het gezin, als je middernacht terug loopt dan is het wel fijn dat je samen bent want dan kom je van alles en nog wat tegen en er word van alles geroepen (hé mam en baby). Naast het gastgezin zit een internet café maar af en toe is de verbinding erg slecht en traag en soms helemaal geen verbinding (welkom to Africa) vooral skypen is af en toe een probleem in het hotel is dit veel beter.
Zondagmiddag gingen we wandelen en onderweg natuurlijk even een bakkie doen. Op een gegeven moment liepen we met een paar vrouwen op die naar een concert gingen en wij moesten ook mee. Het was een open lucht concert bij een Protestantse kerk er waren wel een paar duizend mensen in eerste instantie zaten wij heel ver bij het podium vandaan, toen ze zagen dat we foto’s wilden maken moesten we mee naar voren en ja hoor we kwamen heel dicht bij het podium te zitten. Er trad een bekende gospelzangeres op met een achtergrondkoor van wel 18 mensen. Zodra het concert begon ging iedereen staan en er werd uit volle borst meegezongen, geklapt en gebeden vol overgave en wat weer een expressie en emoties bij deze mensen (blij maar ook tranen) prachtig om daar tussen te staan er waren weer heel veel kippenvel momenten. De mensen zijn erg gelovig het geeft houvast en steun.
Afgelopen week twee keer naar de kliniek geweest, het vondelingetje moest worden ingeënt tegen TBC en hij kreeg een oraal vaccinatie tegen polio. Worden de kinderen in het ziekenhuis geboren krijgen ze dit op de eerste dag, twee oudere baby’s moesten worden ingeënt tegen DTP en hepatitis B, de baby’s werden ook gewogen. Er kwamen drie ouderparen uit Spanje om hun adoptiekinderen te halen, na het bezoek aan de rechtbank en het geboortebewijs in ontvangst te hebben genomen kunnen de baby’s door de ouders worden meegenomen en is het wachten op het visum om daarna definitief te vertrekken. Zo leuk om te zien hoe gelukkig en blij deze ouders waren om eindelijk hun kindje in de armen te sluiten en bijzonder om het weer mee te mogen maken.
Op een middag was ik met twee collega’s uitgenodigd voor een koffieceremonie bij één van de verzorgende van de babyafdeling. We hadden 14.00 uur afgesproken en ze kwam ons al tegemoet lopen en we worden gastvrij ontvangen. Ze laat vol trots haar huisje zien dat bestaat uit een woonkamer, keukentje en een slaapkamer waar ze met haar drie kinderen van 22, 17 en 15 jaar slaapt haar man is overleden toen de jongste 6 maanden oud was. Douche en toilet hebben we niet gezien maar is waarschijnlijk gemeenschappelijk met meerdere buren. De koffie ceremonie neemt zo’n twee uur in beslag, Savanna zit op een typisch houten krukje met drie poten (berchuma) en gaat dicht bij het vuur zitten. De gedroogde koffiebonen komen op een voorverwarmde platte koffieschaal te liggen ze roert en schudt net zo lang totdat ze zwart en glanzend zijn. Als de koffiebonen voldoende gebrand zijn laat Savanna ons de geur opsnuiven. Daarna worden de bonen fijngestampt met een vijzel. Een zwarte koffiepot gemaakt van zwarte klei met een ronde bodem en een tuit in het midden wordt gevuld met water en op het vuur gezet. Als het water kookt , doet ze de gestampte koffie met kleine hoeveelheden in de nauwe opening aan de bovenkant van het koffiepotje. Op een dienblad met pootjes staan kleine kopjes of mokkjes, samen met het suikerpotje en lepeltjes. Als de koffie voldoende getrokken is, schenkt Savanna van grote hoogte de koffie in. Het eerste kopje is sterke koffie, traditioneel zijn er drie koffierondes er word popcorn geserveerd en wierook aangestoken. De tweede ronde is minder sterk, na het drinken van het eerste en tweede kopje worden de kopjes omgespoeld. Doordat er steeds water aan de oorspronkelijke koffie word toegevoegd is het derde kopje een slap aftreksel. Het koffie drinken is een sociaal gebeuren en staat voor gastvrijheid en zo voelt het ook het was erg geslaagd.
Afgelopen weekend hadden we ook wel weer een leuk uitje, we zijn in Debre Libanos geweest (ligt in het noorden) naar een orthodoxe kerk met klooster met zo’n 500 monniken 300 hiervan zijn priester. Haile Selassie heeft de kerk laten bouwen en kostte destijds 1.6 miljoen birr. Zowel van buiten als van binnen zag de kerk er mooi uit de koepel had de Ethiopische kleuren, veel mozaïek en de glas in lood ramen met afbeeldingen van de discipelen en andere heiligen. Onze gids (monnik) heeft ons veel verteld over de geschiedenis van de kerk en het orthodoxe geloof er was ook nog een museum met daarin o.a. foto’s, kleding e.d. van Haile Selassie, met de handgeschreven bijbels op geitenvel en oudheden uit de kerk. Halverwege de heuvel was een rotskerk en het verhaal is als volgt: honderden jaren geleden was er een heilige genaamd Tekla Haimanot die hier in opdracht van God 22 jaar lang voor alle mensen staand heeft gebeden hierdoor heeft hij z’n been verloren en vervolgens heeft hij nog eens 7 jaar gebeden. Het water in de cave (hol, grot) is heilig water en word tot op de dag van vandaag nog opgevangen, mensen gaan nog steeds naar de rotskerk toe om het heilige water te drinken of om mee te nemen en er worden er nog steeds wonderen verricht.
De heen en terug reis was zeer de moeite waard en we hebben weer een heel ander gedeelte van Ethiopië gezien. We hadden een perfecte chauffeur en af en toe even stoppen om wat foto’s te kunnen maken. Zo wilden we ook even foto’s maken van de hutjes op het platteland geen probleem auto parkeren en we waren nog niet uitgestapt en daar waren al een stuk of acht kinderen. We mochten wel even binnen kijken in zo’n hut dan sta je wel even perplex, er zijn twee vertrekken en mens en dier leven in één ruimte. De koe en de kippen stonden in de kamer daarnaast stond een vrouw eten te koken, binnen was het donker er zit geen raam in de hut. Ouders, kinderen en kleinkinderen wonen bij elkaar op het zelfde erf wel ieder een eigen hut. Je kunt zeggen het was wel weer een belevenis. Op de terugweg zijn we nog naar een brug geweest deze is 400 jaar geleden gebouwd door Portugese soldaten het materiaal bestaat uit zand, steen en struisvogeleieren. De omgeving en het uitzicht was magnifiek één van de mooiste plekjes waar ik ooit geweest ben en daar natuurlijk weer heel wat mooie foto’s gemaakt. Na een rit van twee en een half uur waren we om vijf uur weer in Addis en hebben we voor het eerst een gigantische regenbui gehad.
Time flies! Zaterdag 23 maart gaan we een weekje naar het zuiden en als we terug komen dan nog maar 4 weken en dan is Gerrit hier al!! Een lieve groet uit een bewolkt en regenachtig Addis.

• 21 Maart 2013 - 16:39

Sabine:

Hallo Maaike,

Indrukwekkend, wat leven deze mensen in erbarmelijke omstandigheden.
    Wat hebben wij het hier goed in Nederland!
    Hoe gaat het verder met jullie??

lieve groetjes vanuit het koude witmarsum
    wigle, sabine en rixt & maike

• 21 Maart 2013 - 19:34

Gretha:

Hè Maaike
    Fijn om weer even iets van je te lezen. Het koffieritueel is vast een hele belevenis geweest. Ik heb nu al zin om weer eens met jou een bakkie te doen. Doen we wel een sen seootje hoor met een gebakje erbij!!!! Na je mooie verslag ben ik nu wel heel nieuwsgierig geworden naar die mooie foto's van je. Geniet maar fijn van de komende week want voor je het weet is het alweer voorbij.Een lieve groet uit Workum. Xxx Gretha

• 21 Maart 2013 - 20:18

Ietje:

Hoi Maaike,

al weer een mooi verslag. dank dat je ons zo mee laten leven. Prachtige foto's, vooral van de personen en kinderen.Mooi!

• 21 Maart 2013 - 20:36

Getsje Stellingwerff:

Prachtig allemaal! Maar wat hebben ze veel werk met die koffieceremonie! Dat gaat hier (gelukkig) wat sneller..... wat een indrukwekkende belevenissen, mooi om weer wat van je te horen! Je vind het allemaal wel mooi daar he? En Antje, heeft die het ook naar de zin?
    Morgen zullen Carla en ik Luutsen en Eefje van Schiphol halen, dan zit hun 6 weekse vakantie er al weer op! Wat gaat dat snel! Zal blij zijn als ik ze weer zie, ben heel benieuwd naar hun verhalen!
    Veel plezier nog en veel liefs van Getsje

• 21 Maart 2013 - 21:35

Thea:

Heey leave

Ik zit nog met m'n mond open na het lezen van dit verslag,machtig mooi!!
    Je kunt straks wel een boek schrijven,dan ga ik het kopen.
    En die foto's jaaaaaaaaaaa indrukwekkend!!
    Wat een belevenissen in deze maanden

leafs fan Thea

• 22 Maart 2013 - 17:54

Jinke :

Hallo Maaike en Antje,

Wat weer een mooi verslag!! De foto,s maken het compleet, heel indrukwekkend.
    De markt, koffiedrinken bij de lokale bevolking enz. Gelukkig hebben jullie zo ook veel ontspanning
    naast jullie mooie inzet van het werken daar. Ik wens jou en Antje een hele leuke vakantieweek.
    Wat gaat de tijd snel, Gerrit alweer over 4 weken bij je (dat wordt feest:).

Lieve groeten,
    Jinke

• 23 Maart 2013 - 21:42

Frieda:

Hoi Maaike,
    Wat een belevenissen allemaal, veel om allemaal te verwerken hoor.
    Fijn dat je er samen moet natje bent kun je toch nog veel delen.
    Gister weer even met de dames naar de pizzeria geweest, we zeiden de volgende keer is Maaike er alweer bij kunnen we alle verhalen horen.
    Nog veel plezier deze laatste maand daar,vanuit een ijskoud Nederland gevoelswaarde - 15 graden hartelijke groeten, Frieda

• 24 Maart 2013 - 14:17

Jenny:

Hallo Maaike.
    Wat weer een mooi verhaal en prachtige foto,s, wat zijn het toch mooie kindjes.
    Volgens mij heb je,je draai wel gevonden,zal straks wel weer wennen zijn in Nederland.
    Kijk weer uit naar je volgende verslag,en foto,s
    Hier alles oke.
    Groetjes en liefs vanuit een koud Nederland.
    Jenny

• 27 Maart 2013 - 20:20

Johanna Van Der Bos - De Koe:

dag maaike, in berjochtsje ut harich.
    hearde juster dast do no wol hiel fier fourt sist.
    ha al dyn ferhalen yn 1 kear lest. en de foto s hjoed al wer besjoen.
    Sa as de measte skriuwe / reageare ek ik bin under de yndruk.
    yn t foarst do mei dyn prachtige ferhalen. mar ek it lan dat we
    troch dyn ferslach en foto s sa goed sjen kinne hoe de minsken der libje.
    prachtig mooi.
    groetnis Johanna van der bos -de koe.

• 28 Maart 2013 - 20:28

Hanneke Ottema:

hoi maaike
    johanna vertelde mijn van jou mooie reis,geweldig zeg dat je dit hebt ondernomen.ik vond het erg mooi om jullie belevenissen te lezen en hoop dat er nog meer volgen.ik wens jullie nog heel veel plezier.
    hertelijke groetnis hanneke

• 30 Maart 2013 - 19:55

Johanna Canrinus:

Hoi,lieve Maaike wat weer een geweldig verhaal,leuk om te lezen.Ook prachtige foto s,ik zou er graag bij willen zijn,vooral op die markt!En dan die schattige baby s!!! ik durf het bijna niet te vragen,maar kun je eentjevoor mij meenemen?Nou stop ik er maar weer mee, ga me klaar maken voorBack to the Zeventies! FEESTJE.o ja vandaag weer sneeuw gehad!Misschien een witte Pasen!en min 2graden.Een dikke kus van Rommert en mij{johanna}.

• 02 April 2013 - 11:51

Joke Nauta:

Hoi Maaike.

Alwer in moai ferhael, kinst it thús wol útwurkje tot in boek! It giet ek al wer hurd, nog efen wachtsje en dan kinst al wer útsjen nei Gerrit syn komst.
    Bist aanst in hiel soad erfaringen riiker wurden Maaike, dit is in hiel bysûndere tiid geniet der nog mar efen fan!!

Groetjes Joke